lördag 18 juni 2011

Älgar - freedom is nature

Det tog drygt 18år innan jag såg en levande älg (eller, en älg överhuvudtaget) fritt ute i naturen för första gången... Innan vi mötte den där uber smarta älgen på väg hem, antingen var det början av förra året eller runt jul förr förra året, för jag minns att jag höll på å övningsköra då, inte Just då, men hade inte fått mitt körkort än då iaf....! Vi var ju på väg hem, såg en älg vid busshålls platsen, den knallade från "ängen" upp på busshålls platsen, pappa bromsade... och älgen stog vid vägkanten och glodde på oss, tills bilen stog helt knäppstilla typ en halv meter ifrån den, då började den knalla lugnt över vägen och bara försvann in i skogen... öhh, knasig? smart?!!

Nu är det så att 18år... EN älg. körkort i drygt ett år... FEM älgar!!!

Japp, ni läste rätt... sen jag fick körkort för lite mer än ett år sen så har jag stött på FEM älgar i trafiken, lyckats undvika å köra på dom allihopa...!!! Jag vette fan för det låter helt overkligt att älgar är så smarta som dom jag stöt på, ingen som kommer tro på mig... men jag har haft någon med mig varje gång, utom idag!

Första gången som jag satt bakom ratten själv när en älg var uppe... då kom jag åkande i mörkret, såg att det var något på vägen längre fram så började sakta in lite, först trodde jag att det var två rådjur... men när jag kom närmre å lysena lyste upp vägen så såg jag två små älgkalvar knalla över vägen, tätt följda utav sin mor, den stora älg hanen kom gående straxt efter, han gick drygt två meter ifrån bilen -som nu stog helt stilla-, han stannade mitt på vägen och glodde på mig, han bara stog och glodde med en stor gren rakt genom bauota hornen, jag var helt bombsäker på att han skulle anfalla, så jag vågade knappt ens andas... han stog säkert två minuter och bara glodde innan han vände på huvudet och fortsatte in i skogen efter familjen, och jag nästintill kryp körde resten av biten hem... FYRA älgar på EN dag!!

Idag när jag skjutsat hem syrran och var på väg hem så såg jag nåt på ängen, i ögonvrån när jag åkte ut ur rondellen... det första som jag fick för mig att jag såg var en "flodhäst".... öhh, det finns väll för fan inga flodhästar så här... så jag saktade in och kollade åt sidan... inte några hästar eller kossor finns i närheten av där heller, det var ju en hon älg... en älg var det och inga horn hade den. Den bara stog där och glodde, en bit längre ifrån vägkanten, så den var ju inte ute på vägen, men ändå liksom....!!!

Fem älgar på ett drygt år!! Det är fan sjukt....! Jag som alltid fått höra att det är sällsynt med älgar.... och när man bara sett en endaste på 18år så tror man fan på det också, men icke sa nicke!!

God Natt! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar