lördag 12 februari 2011

3-rätters a´la Marie

3-rätters var det ja...!!

Men dagen började ju faktiskt med en pratstund med envisa, underbara Myran!
Jag började efter frukost matningen att plocka ordning i mina garderober och plocka in all tvätt... fixade även ordning på mitt rum lite snabbt.... satte bland annat upp mina "The Studio" bilder...




Aja, efter en tur till Hallsberg å skjutsa syrran så åkte jag hem och började med förberedningen (klockan var då typ ett)... Mammas dagbarns föräldrar kom för ett möte!

Vid halv fyra kom syrran, svågern, hunden och ungarna!! Då hade jag precis två sekunder tidigare blivit klar med FÖRBEREDNINGARNA.... jag vet inte om det är jag som är seg, eller bara orutinerad, eller om det var något annat, lång tid tog det iaf...!

Men, jag hade iaf gått in helt för det hela med middag.... tillochmed gjort menyer och lagt vid deras platser på bordet...
En personlig meny... med olika dryckes innehåll, beroende på ålder & tillstånd.



Först kom förrätten in...
Det var en tunnbrödsrulle med skink-& kalkonfyllning.

                        Sallad, tomat och morot låg mest som utsmyckning, men även inuti rullen.        

Den vart faktiskt över förväntan, måste jag säga.

 En stund senare fick dom in varmrätten som bestod utav Fläskfilé, hemgjord klyftpotatis och hemgjord grönpepparsås (...ja, eller var det rödvinssås?? :O)

                               Salladen på sidan vav fick visst bli den såkallade "röda tråden"

Filén och potatisen var smaskens, såsen var en stor besvikelse (från kockens sida, men den verkade gå hem relativt positivt hos gästerna ändå... ja, hos dom "äldre" gästerna)

Efterrätten... den var desto mer omtyckt utav dom små, men det var nog det absolut äckligaste jag har ätit i hela mitt liv (som jag tillagat själv, måste tilläggas)... Den var enkel och snabb att tillaga... men alltså inte någon höjdare för min smak... men, sen så är ju dagens kock faktiskt en girl med rätt kräsen smak. Gästerna var ju iaf huvudpersonerna ikväll och hos dom verkade hela konceptet gå hem relativt, trots att kocken själv blev missnöjd med en del saker...

                                               Ja, den ser ju mycket godare ut än vad den var

Och min Amanda älskar ju TV-programmet "Halv åtta hos mig"... och det här var ju nästan som det... så hon fixade poängsättning till mig också... det slutade med att min sammanlagda poäng (då alla sju faktiskt gav poäng) blev...
                                                                       46 hela poäng
 
=D Det är ju tillochmed mer än vad dom i programmet ens KAN få, ändå hade vi samma röstsystem. ;)

Dagens recept kommer här nere:

Förrätt, 4pers.
"Tunnbrödsrulle med skink-& kalkonfyllning"

Ingredienser
 4 stora tunnbröd
4 skivor kokt skinka
4 skivor rökt kalkonbröst
1/4 huvud isbergssallat
1 morot
2 tomater
1/4 purjolök

Dressing:
1 dl crème fraiche
2 msk majonnäs
salt och malen vitpeppar
 
Gör så här
1. Skala moroten och skär den i tändstickssmala strimlor. Koka dem en halv minut i lättsaltat vatten. Låt kallna helt. Rör samman crème fraiche, majonnäs, salt och peppar till en dressing. Strimla isbergssallat och purjo. Vänd ner i dressingen. Skär tomaterna i skivor.

2. Bred ut tunnbrödskivorna på arbetsbänken. Lägg på skinka och kalkonbröst på den ena halvan av bröden. Fördela salladsröran, morotsstrimlorna och tomatklyftorna ovanpå. Rulla ihop från den fyllda halvan mot den tomma till en tät rulle.

3. Slå in i papper och ta med på utflykt eller snitta rullen och servera som en förrätt.
 ---------------------------------------------------------
Varmrätt, 6pers.
"Fläskfilé med het grönpepparsås"

Ingredienser
ca 1 kg fläskfilé
salt och peppar
Sås:
1 liten gul lök, finhackad
1 1/2 dl buljong
3 dl rött vin
2 msk grönpeppar
3 msk hackad persilja
1 msk smör
1 msk vetemjöl
smör att steka i
Tillbehör:
bakad potatis

Gör så här
1. Fräs löken mjuk med lite matfett. Späd med buljong och vin och koka ihop till 2/3. Tillsätt grönpeppar och persilja. Knåda ihop smör och mjöl till en kula och vispa ner i såsen. Koka 10 minuter. Smaka av.

2. Putsa filén, krydda och bryn den runtom i lite smör. Sänk värmen och stek köttet klart ca 20 minuter, vänd filén under tiden.

3. Skiva filén och servera den med såsen och bakad potatis.

Potatisklyftor

Ingredienser
1 kg potatis
neutral olja
salt

Gör så här
1. Värm ugnen till 225°. Borsta och torka potatisarna väl och dela dem i jämnstora klyftor med skalet kvar. Lägg dem i kallt vatten allteftersom. Häll sedan bort vattnet och torka potatisklyftorna i en ren kökshandduk.

2. Smörj en ugnsplåt med olja. Lägg på potatisklyftorna och ställ in i ugnen. Låt potatisen stå i ugnen i 25-30 minuter. Krydda med salt och peppar. Vänd potatisen någon gång under tiden.
------------------------------------------------------------------
Efterrätt
"Trifle med jordgubbar"

Ingredienser
1 burk vaniljkesella
1 burk crème fraiche
1 l jordgubbar (eller andra bär)
crunchy flingor naturell (typ Startflingor)
lite florsocker, eventuellt

Gör så här
1. Blanda kesellan och crème fraichen först.

2. Sen får du rensa bären och skära dem i skivor om de är stora.

3. Strössla lite flingor i botten på ditt glas, lite kesellakräm över det, sedan lite bär och så lite flingor igen. Så håller du på tills alla ingredienser är slut och du har nått toppen på glaset.

4. Spara några bär till garnering (om du bryr dig om den saken för stunden) och sikta lite florsocker över, bara för att det blir så himla snyggt.

5. Ställ svalt en liten stund om du orkar vänta, eller skit i det och smaska i dig direkt.

Så, det var dagens middag!

Hoppas att ni alla hade en bra dag!!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar